Forebygging av vaginalt ubehag

Underlivsproblemer kan være svært ubehagelig, og påvirke sexlivet og livskvalitet. Ofte kan den eksakte årsaken kan være vanskelig å fastslå. Noen kvinner er også mer utsatt enn andre. Under finner du noen tips om forebygging av underlivsproblemer.

Hygiene

God intimhygiene er første bud for å forebygge underlivsproblemer. Dårlige hygienevaner kan gjøre mer skade enn ingen underlivshygiene i det hele tatt. Først og fremst gjelder dette den aggressive effekten av såpe og vaskemidler. I stedet for å bruke såpe kan du velge et naturlig produkt med milde ingredienser som ikke endrer pH- verdien og ikke fjerner den beskyttende overflaten i huden. Intimvask bør du nøye deg med å bruke en gang om dagen. Hvis du føler behov for å dusje oftere, for eksempel etter trening, kan du greie deg med vann. Det er tilstrekkelig å bruke vann når du vasker deg i intimområdet. Unngå å gni deg tørr, bare klapp de tørr med en myk, ren klut. Hvis du er ute og reiser, eller du føler trang til å vaske deg flere ganger i løpet av dagen kan du bruke såpefrie intimservietter.

Når du har vært på toalettet er det lurt å alltid tørke deg forfra og bakover, da forhindrer du å risikere å overføre bakterier fra endetarm til vagina, noe som øker faren for en infeksjon.

Seksuell aktivitet

Prevensjon beskytter mot deg mot å bli gravid, men ikke alltid mot kjønnssykdommer og bakterielt ubehag. Derfor er det lurt å bruke kondom under hele samleiet. Husk også at det er en høyere risiko for bakterielt ubehag hos kvinner som skifter partnere ofte..

Tillat nok tid til forspill. Ikke bare for å komme i rett stemning, men også for å tillate skjeden å bli fuktig nok til å unngå smerter og friksjon under penetrasjon. Hvis du opplever tørrhet i skjeden kan du bruke en vaginal fuktighetsgel eller et glidemiddel for bedre nytelse og et smertefritt samleie med vevsskade.

Bind og tamponger

Bind og tamponger bør skiftes hver 3-4 timer for å unngå irritasjon. Det samme gjelder for truseinnlegg. Husk at de hindrer huden din fra å puste, noe som øker sjansen for irritasjon og infeksjon. Hvis du bruker truseinnlegg til daglig må du huske å skifte ofte nok.


"Feil intimhygiene kan føre til mer skade enn ingen hygiene i det hele tatt. Dette skjer fordi vanlig såpe kan ødelegge hudens beskyttelseslag og åpne for uønskede mikrober. "


Klær

Hvis du er plaget med underlivsproblemer kan du prøve å unngå å gå i trange jeans og tights for mye. Legg inn «pauser» med litt andre typer klær. Stoffer som sitter tett på kroppen, spesielt hvis de ikke er laget av naturlige materialer, blir lett klamme og kan hindre tilstrømming av luft til intimområdet. Dette skaper gode forhold for oppvekst av uønskede mikrober.

Den samme regelen gjelder for valg av undertøy. Sats på naturlige stoffer som bomull, i stedet for syntetiske seg.

Intimbarbering

Enten du har foretrekker å barbere, vokse, bruke en hårfjerningskrem, eller noe annet, bør du huske at huden i intimområdet er utsatt for irritasjon. For å unngå ubehag bør du fukte huden før behandlingen, og bruke et mildt, pleiende produkt med naturlige ingredienser etterpå.

Øvrige tips

Er du plaget med bakterielt ubehag i underlivet bør du unngå offentlige bad, for eksempel svømmebasseng, jacuzzi, etc. Unngå å bruke intimprodukter (kremer, dusjsåper, intimspray, etc.) som inneholder såpe, kjemikalier, parfyme, fargestoffer eller konserveringsmidler som kan gi irritasjon eller allergiske reaksjoner.

Når du kjenner begynnende symptomer på vaginalt ubehag kan du bruke et produkt som inneholder prebiotika. Prebiotika forbygger ubehag ved å fremme veksten av gode bakterier (laktobasiller), og bidrar til å holde underlivsfloraen i balanse.